Kręgosłup to oś podpierająca całe ciało. Do jego głównych zadań należy m.in. utrzymywanie ciężaru ciała, zapewnienie mu równowagi, amortyzacja wstrząsów oraz ochrona rdzenia kręgowego przed uszkodzeniami.

Kręgosłup jest niezwykle ważny dla poprawnego funkcjonowania całego organizmu i dlatego powinniśmy o niego należycie dbać, Niestety w praktyce najczęściej przypominamy sobie o tym dopiero wtedy, kiedy zaczynamy odczuwać “ból pleców”.

Jakie podstawowe grzechy popełniamy najczęściej?

1. Złe nawyki ruchowe już od najmłodszych lat, czego skutkiem jest nieprawidłowa postawa ciała, mała aktywność fizyczna (lub jej brak), siedząca praca, także stres – to częste przyczyny bólu kręgosłupa.
  2. Niedbałe siedzenie przed telewizorem, zakładanie nogi na nogę, niedostosowane miejsce nauki czy pracy, częste długotrwałe wykonywanie jednej czynności w tej samej pozycji, to tylko niektóre przykłady nawyków, które przyczyniają się do regularnego pogarszania naszego zdrowia.
  3. Zbyt mała aktywność fizyczna jest kolejną przyczyną problemów z kręgosłupem. Niestety plagą są notoryczne zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego. Przedszkola alarmują, że dzieci z kolejnych roczników są coraz słabsze fizycznie. Dzieci coraz częściej, zamiast bawić się na dworze, spędzają czas przed telewizorem lub komputerem. Nawyki z dzieciństwa mają wpływ na nasze całe życie. I tak po pracy zamiast wyjść spacer z rodziną, wybieramy program rozrywkowy w telewizji. Ogromna część społeczeństwa nie uprawia żadnego sportu!
  4. Dzisiejszy styl życia, powoduje, że większość z nas przez cały dzień siedzi przy biurku, a po pracy relaksuje się na kanapie. Siedzimy podczas jazdy samochodem. Dzieci pół dnia spędzają siedząc w szkolnej ławce, później siedzą odrabiając zadanie domowe. W wolnym czasie zamiast piłki wybierają telewizję lub gry komputerowe.
  5. Stres i ciągły pośpiech mają bardzo negatywny wpływ na naszą kondycję fizyczną. Pod wpływem produkowanej w stresie adrenaliny dochodzi do długotrwałego napięcia oraz przeciążenia mięśni. Powoduje to powstanie zmian zwyrodnieniowych objawiających się m.in. bólem.

To wszystko nie może pozostać bez wpływu na stan naszego zdrowia. Słabe mięśnie nie są w stanie odpowiednio wspierać kręgosłupa, dochodzi do nadmiernego obciążenia i patologii.

Warto zadbać o swoje zdrowie zanim dopadną Cię dolegliwości bólowe. Po pierwsze zastanów się, jak wygląda Twój dzień i co jesteś w stanie zmienić samodzielnie. Zaplanuj krótkie przerwy w ciągu dnia pracy na choćby chwilowe rozluźnienie, znajdź chwilę na sport, na początek może to być spacer ;). Odwiedź specjalistę. Dobry fizjoterapeuta pomoże Ci zmienić Twoje nieprawidłowe wzorce ruchowe, porozmawia o ergonomii Twojego miejsca pracy, pomoże Ci w doborze aktywności fizycznej odpowiedniej dla Twojego aktualnego stanu zdrowia.

Ważne!

Pamiętaj, że ból pleców czasem jest wywołany chorobami narządów wewnętrznych. Dlatego szczególnie ważne jest zwrócenie się do kompetentnego specjalisty. Dobry fizjoterapeuta przeprowadzi wyczerpujący wywiad i w razie podejrzeń o problemy z narządami wewnętrznymi, skieruje na odpowiednie badania i wizytę u lekarza specjalisty