TERAPIA MANUALNA WEDŁUG STANDARDÓW IFOMPT

Terapia manualna wg IFOMPTJest koncepcją badania i leczenia, zajmującą się odnajdywaniem i leczeniem zaburzeń funkcjonalnych układu ruchu. W wyniku prowokacji określonych tkanek bezpośrednio w badaniu odnajdujemy zburzone struktury, aktualizujemy stopień ich uszkodzenia oraz odnajdujemy szczegóły przyczyn dolegliwości. Przyczyna dolegliwości leży często w dysproporcji pomiędzy możliwościami tkanki do przenoszenia obciążenia, a jej obciążeniem. Leczenie powinno tą dysproporcję znosić i przywracać fizjologiczną „grę” pomiędzy stawami, mięśniami i strukturami nerwowymi. Stosujemy pasywne techniki mobilizacji, jak również aktywne ćwiczenia wykonywane przez pacjenta w celu wzmocnienia i stabilizacji lub jako wprowadzenie do właściwej mobilizacji. Pacjent otrzymuje dodatkowo wskazówki dotyczące właściwych ćwiczeń (zadań domowych), które powinny wspierać pracę terapeuty manualnego.

Zastosowanie Terapii Manualnej (MT)

Terapia manualna wywodzi się z ortopedii. W międzyczasie jednak stała się też częścią składową innych kierunków medycyny jak: chirurgia, geriatria, traumatologia, neurologia i inne. MT zasadniczo może być stosowana we wszystkich odwracalnych zaburzeniach funkcjonalnych układu ruchu. Niektórymi ze wskazań do zastosowania terapii manualnej to ograniczenia ruchomości, ból albo zmniejszona zdolność do przejęcia odciążenia.

IFOMPT

The International Federation of Orthopaedic Manipulative Physical Therapists (IFOMPT), reprezentuje grupę terapeutów manualnych z całego świata, którzy zakończyli kompletny ściśle określony podyplomowy program specjalizacyjny w zakresie schorzeń neuro-mięśniowo-szkieletowych. Jest to Federacja, która określa standardy edukacyjne i kliniczne w zakresie fizjoterapii. IFOMPT popiera rozwój w zakresie dokumentacji opieki pacjenta, udziela również aktywnego poparcia dla dokumentowania wyników terapii. IFOMPT (http://www.ifompt.org) jest podgrupą World Confederation of Physical Therapy, została utworzona w 1974.

Wskazania:Przeciwwskazania:
dyskopatiazaawansowana osteoporoza
zmiany zwyrodnieniowe stawów
kręgosłupa i stawów kończyn
patologiczne zmiany strukturalne narządu ruchu (np. nowotwory)
rwa kulszowa i ramiennaświeże złamania, czy też rozległe urazy skóry
mrowienie, drętwienie palców ręki lub
stopy
gruźlica
urazy, skręcenia, złamaniastany zapalne o charakterze ogólnym (temperatura ciała powyżej 38°C)
ból kręgosłupa
przedniego i tylnego, uszkodzenie