PNF

PNF (Proprioceptive Neuromuscular Facilitation)

Metoda PNF to kompleksowa terapia, oparta o najnowszą wiedzę i osiągnięcia z dziedziny neurofizjologii. Jej celem jest ponowna nauka – reedukacja lub odtworzenie konkretnej funkcji ruchowej, która została utracona w wyniku choroby.

PNF znajduje zastosowanie w bardzo wielu jednostkach chorobowych, głównie z dziedziny neurologii oraz ortopedii. Metoda PNF, to przede wszystkim filozofia, czyli pewien ogół zasad pracy z pacjentem, który umożliwia efektywne osiągnięcie celu – powrotu do zdrowia.

Program rehabilitacji w ramach metody PNF, ustalany jest na podstawie badania i dobierany jest indywidualnie do aktualnych możliwości pacjenta. Fizjoterapeuta posiada szeroki wachlarz technik, który umożliwia mu dobranie możliwie najefektywniejszej formy ćwiczeń. W ramach terapii metodą PNF, fizjoterapeuta wykorzystuje specyficzne wzorce ruchowe, efektywnie angażując możliwie największą ilość grup mięśniowych, biorących udział w danym ruchu.

Neurologia:

• przebyte incydenty naczyniowe Ośrodkowego Układu Nerwowego w postaci udarów niedokrwiennych oraz krwotocznych mózgu
  • choroby powodujące zaburzenia równowagi
  • choroby powodujące upośledzenie stereotypu chodu
  • stwardnienie rozsiane (SM)
  • choroba Parkinsona

Ortopedia:

• stany pooperacyjne, w których występują zaburzenia funkcji mięśni w postaci deficytu masy oraz siły mięśniowej
  • choroby mięśni szkieletowych(m.in. dystrofie, zaburzenia metaboliczne, zmiany zapalne)
  • złamania tkanki kostnej
  • uszkodzenia tkanek miękkich aparatu ruchu: mięśni, ścięgien, więzadeł, torebek stawowych
  • zaburzenia tzw. propriocepcji jako następstwo doznanego urazu tkanek miękkich